Jumaat, 29 April 2011

5 cara sihat amalan Rasulullah S.A.W

Dikisahkan Rasulullah S.A.W hanya sakit dua kali yang pertama kerana diracun yang kedua kerana mendekati ajalnya.

Mengapa beliau boleh sehat itu mungkin dibawah ini bisa menjelaskan sedikit kepada anda:-


1. Nabi Muhammad S.A.W selalu bangun menjelang fajar. Selesai solat tidak tidur lagi tetapi terus memgucapkan zikir, mengaji, serta mencari nafkah. Bangun menjelang fajar memang lebih nyaman daripada bangun setelah terbit matahari kerana boleh membuat tubuh kita lebih sehat, nyaman serta segar bugar.





2. Nabi Muhammad S.A.W makan sesudah lapar dan berhenti sebelum kenyang. Beliau makan untuk keperluan hidup, bukan hidup untuk makan.



3. Nabi Muhammad S.A.W bila marah tanpa emosi. Marah dengan disertai emosi tidak menunjukkan keikhlasan dan kecintaan kepada yang dimarahi. Ertinya marah beliau hanya tampak dari wajah, tetapi nurani Rasulullah S.A.W menunjukkan sikap kasih sayang.



4. Nabi Muhammad S.A.W tidak pernah minum sambil bernafas. Air yang beliau minum selalu dari gelas yang tertutup. Menurut beliau, air dari gelas yang terbuka mudah terkena debu.



5. Nabi Muhammad S.A.W tidak menanggapi sesuatu yang menimpa tubuh (sakit) secara berlebihan. Karena bagi beliau, pantang mengeluh serta menunjukkan sifat tidak sabar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan