Khamis, 2 Jun 2011

Rahsia Alam Malaikat: Episod 2 - Siapakah Malaikat itu?

Para Malaikat itu adalah hamba Allah yang mulia, yang menjadi utusan (duta) antara Allah dan para Rasul-Nya. Mereka adalah makhluk yang mulia dalan penciptaan dan akhlaknya, mulia di sisi Allah, suci dan bersih zat, sifat dan pekerjaannya. Mereka sangat patuh pada perintah Allah Azza Wajalla, mereka adalah sejenis makhluk di antara makhluk Allah yang dicipta daripada nur (Cahaya) untuk beribadah kepada-Nya. Mereka bukan anak-anak lelaki atau perempuan Allah, mereka juga bukan sekutu Allah.

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

"Dan mereka berkata: "Tuhan yang Maha Pemurah telah mengambil (mempunyai) anak", Maha Suci Allah. Sebenarnya (malaikat-malaikat itu), adalah hamba-hamba yang dimuliakan. Mereka itu tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintah-Nya. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu yang di hadapan mereka (Malaikat) dan dibelakang mereka, dan mereka tidak memberi syafaat melainkan kepada orang yang diredhai oleh Allah, dan mereka itu selalu berhati-berhati kerana takut kepada-Nya. Dan barang siapa di antara mereka mengatakan: "Sesungguhnya aku adalah Tuhan selain daripada Allah", maka orang itu Kami balas dengan Jahannam, demikian Kami memberikan pembalasan kepada orang-orang yang zalim."

(Surah Al-Anbiyaa': Ayat 26-28)

Firman Allah S.W.T yang ertinya:

"Dan mereka menjadi malaika-malaikat yang itu adalah hamba-hamba Allah Yang Maha Pemurah sebagai orang-orang perempuan.

Apakah mereka menyaksikan penciptaan malaikat-malaikat itu? Kelak akan dituliskan persaksian mereka dan mereka akan dimintai pertanggungjawapan."


(Surah Az-Zuhruf: Ayat 19)

Bersambung dengan episod 3.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan