Selasa, 3 Mei 2011

Rantai dan belenggi di neraka

Tidak ada yang suka dan mahu dirinya diseksa dan diazab. Hatta, manusia tidak mahu menanggung sakit akibat gigitan semut. Tetapi mengapa kita tidak merasa takut dan gerun terhadap siksa dan azab yang pedih di Akhirat? Sakit berganda-ganda daripada sakit di dunia.

Di dalam neraka disediakan rantai-rantai dan belenggu yang akan mengikat, membelit dan membelengu penghuni neraka. Rantainya bukanlah rantai yang kita pakai di dunia ini.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud: “Seterusnya masuklah ia ke dalam rantai yang panjangnya 70 hasta.”

(Surah Al-Haqqah: Ayat 32)

Nauf Al-Bakali berkata: “Janganlah kalian mengira bahawa rantai yan disebutkan Allah itu sama panjangnya dengan rantai kalian. Akan tetapi setiap hasta panjangnya 70 meter. Setiap meter itu sama jaraknya antara Mekah an Kufah."

Muhammad bin Al-Munkadir berkata: “Andaikata seluruh besi di dunia ini dikumpulkan, sungguh tidak akan dapat menandingi satu lubang rantai yang disebutkan Allah itu.”

Allah S.W.T mengancam orang-orang yang derhaka dan yang mendustakan ayat-ayat Allah serta hidup mewah hingga lupa Allah dengan rantai yang berat dan api neraka. Betapa hina dan seksanya terbelenggu di dalam neraka. Tidak boleh bergerak, kepanasan dan terbeban oleh rantai yang amat berat.

Orang-orang yang ingkar derhaka selain dari dirantai dan dibelenggu, dia akan dipukul dengan cemeti yang diperbuat daripada besi neraka. Masihkah kita sanggup menderhaka kepada Allah, meniggalkan atau meringankan sembahyang? Tidak menunaikan puasa, dedah aurat, melakukan riba, riyak, sombong dan ego. Sanggupkah kita berhadapan dengan azab yang pedih di neraka?

Dipukul dengan cemeti besi oleh penjaga neraka yang bengis dan kasar. Betapa azabnya penderitaan di dalam api neraka yang panas dengan siksaan yang dasyat itu. Bila kita mengetahui tentang hal itu, kita sepatutnya berasa takut dan gerun dengan azab-Nya. Kalau kita selalu ingat tentang azab-Nya, kita akan selalu mengerjakan kebajiakan dan bertaubat kepada Allah. Jika kita tidak berasa gerund an takut, cubalah kita bayangkan betapa sakitnya orang yang dibakar oleh api? Betapa azab-Nya orang yang mati hangus di dalam kebakaran. Apatah lagi kebakaran neraka yang hebat kepanasannya dan siksaan di dalamnya. Menghayati itu semua sudah cukup untuk mendidik orang yang beriman. Semoga kita akan terhindar dari siksaan neraka… Amin!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan